Nadchodzący rok będzie obfitował w książki, które z chęcią
powitam na moich półkach, a jeszcze chętniej przeczytam. Uwzględniając premiery
aż do kwietnia, chronologicznie przedstawiam listę tych tytułów, które spośród
wielu przykuły moją uwagę. Na koniec wymienię też kilka książek, które w 2017
roku ponoć mają się pojawić. Nie będę podawać opisów wydawców, ale załączę do
nich linki gdzie tylko będzie to możliwe. Napiszę jednak kilka słów o tytułach, z którymi łączę spore
nadzieje i, do których może i Was uda mi się zachęcić.
Styczeń:
W spojrzeniu wroga i W sercu światła – Amie Kaufman / Meagan
Spooner, wyd. MOONDRIVE (18.01)
W ramionach gwiazd było jedną z najlepszych książek jakie
przeczytałam w 2016. Osadzając akcję na porzuconej planecie, autorki podjęły
się nie lada wyzwania by w książce się DZIAŁO chociaż bohaterów tylko dwójka.
Udało im się. Jest to historia science fiction o przetrwaniu i rodzącym się
uczuciu, ale nie sprowadza się tylko do tego, jak wiele innych młodzieżowych pozycji.
Pierwszy tom trylogii stanowi zamkniętą całość jeśli chodzi o losy dwójki
bohaterów, jednak poruszony problem moralny stanowi oś dla pozostałych tomów,
gdzie losy bohaterów mają się jeszcze przeciąć. Czekam niecierpliwie na kolejne
2 tomy, które już niedługo będą miały premierę i to jednego dnia.
Waleczna czarownica - Daniele L. Jensen, wyd. GALERIA
KSIĄŻKI (11.01)
Kiedy rozglądam się za nowym tytułem do czytania,
najczęściej sięgam po fantasy bądź science fiction, ale opis tej pozycji
zwrócił moją uwagę przez wzgląd na trudną tematykę gwałtu. W ubiegłym już roku czytałam Najszczęśliwszą dziewczynę na świecie
autorstwa Jessiki Knoll, o tym jakie piętno odciska takie zdarzenie i że jego
wpływ na psychikę jest silniejszy nawet niż bycie świadkiem dosłownej rzezi
jaką zgotowali sobie nastoletni bohaterowie książki. Była to wstrząsająca
historia, którą przeczytałam jednym tchem, ale ze względu na literackie
mankamenty z chęcią sięgnę po Sama się
prosiła.
Wspaniałe stulecie. Tajemnice dworu sułtana. Mihrimah. Księga IV - Demet Altinyeklioglu, wyd. WAB (11.01)
Ach, sułtanki. Myślę, że nie jestem jedyną osobą, którą
porwał serial Wspaniałe stulecie. Co
prawda fabuła książek w serii odbiega od tej serialowej, ale chyba sprawia to,
że z większym zaciekawieniem przerzuca się kolejne strony. Historia książkowej
Kosem (inne wydawnictwo: Wielka litera; seria ta sama) była nawet bliższa
mojemu sercu niż ta, którą mogliśmy śledzić na ekranie telewizorów.
Outliersi - Kimberly McCreight, wyd. CZARNA OWCA (11.01)
Lord John i sprawa osobista – Diana Gabaldon, wyd. ŚWIAT KSIĄŻKI (11.01)
Endgame.
Reguły gry – James Frey / Nils Johnson-Shelton, wyd. SQN (11.01)
Seria Endgame, chociaż umieszczana w kategorii literatury
młodzieżowej, spodoba się i dorosłemu czytelnikowi. W tych książkach akcja
pogania akcję akcją, a wszystko uzupełnione jest szczyptą nienachalnego wątku
romantycznego. Do tego krótkie rozdziały, dynamiczne opisy starć, dobrze
skonstruowani bohaterowie i dialogi, i mamy książkę, którą dosłownie się pożera
w chwilę, mimo sporych rozmiarów. Znalazłam w tej historii analogie do
spiskowej teorii dziejów ludzkości według Ericha von Danikena i dla mnie jest
to jej zaletą, tym bardziej, że autorzy wykazali się zdecydowanie większą
dokładnością w przedstawieniu alternatywnej wersji historii naszego świata.
Poszczególne wątki łączą się w spójną całość i efekt jest przekonujący. Polecam
i wyczekuję z niecierpliwością premiery.
Naznaczeni śmiercią - Veronica Roth, wyd. JAGUAR (17.01 –
EMPIK)
wydawnictwo PAPIEROWY KSIĘŻYC na styczeń obiecywało również
wydać powieść Heartless autorstwa Marissy
Meyer, która stanowi swoisty prequel Alicji
w Krainie Czarów i ukazuje co doprowadziło do narodzin złej Królowej Kier.
„Catherine może być jedną z najbardziej pożądanych dziewcząt
w Krainie Czarów oraz ulubienicą Króla Kier, ale swoją uwagę poświęca czemu
innemu. Wszystko czego pragnie to wykorzystać swój talent i otworzyć piekarnię
wraz z przyjaciółką. Matka Cath uważa jej dążenia za niedorzeczne dla kobiety,
która mogłaby zostać następną królową.
Potem Cath poznaje Jesta*, tajemniczego i przystojnego
nadwornego błazna. Po raz pierwszy czuje takie przyciąganie. Wchodzi w sekretny
związek z Jestem, ryzykując, że obrazi Króla i rozwścieczy rodziców.
Cath jest zdecydowana by wybrać swój los. Jednak w krainie
pełnej magii, szaleństwa i potworów przeznaczenie ma inne plany.”**
** Przetłumaczyłam na podstawie opisu wydawcy: Feiwel &
Friends.
* imię Jest po angielsku oznacza „żart/dowcip” i
najprawdopodobniej powinno zostać przetłumaczone, tak jak i Król Kier. Niestety
nie znam treści utworu, ani tym bardziej decyzji tłumacza w oficjalnym polskim
przekładzie, chociaż sama mam dużo pomysłów.
Luty:
Dwór mgieł i furii – Sarah J. Maas, wyd. UROBOROS (01.02)
Diabolika – S. J. Kincaid, wyd. MOONDRIVE (15.02)
U4: Yannis
i Stephane – Florence Hinckel / Vincent Villemiont, wyd. POLARNY LIS (27.02)
The
Forbidden Wish – Jessica Khoury, wyd. SQN
Marzec:
Mity nordyckie – Neil Gaiman, wyd. MAG (01.03)
Ostatnio pojawiły się wznowienia Nigdziebądź, Gwiezdnego pyłu
i Amerykańskich bogów w przepięknych
okładkach od Dark Crayon. Na pierwsze dwa tytuły się skusiłam, bo je uwielbiam,
a takich okładek nie można nie mieć. Gaiman jest jednym z moich ulubionych
pisarzy, do tego uwielbiam zagłębiać się we wszystkie mitologie i jestem bardzo
ciekawa połączenia jakie wyniknie z zestawienia tego autora i nordyckiej
mitologii.
Gniew i świt – Rene Ahdieh, wyd. FILIA (01.03)
Yokai. Tajemnicze stwory w kulturze japońskiej – Michael
Dylan Foster, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (początek marca)
W kulturze japońskiej występuje wiele tajemniczych zjaw i
stworów zbiorczo określanych mianem yokai. Bardzo chciałabym mieć w swojej
biblioteczce książkę, która zbiera wszystkie japońskie cuda i dziwy, i
okazałaby się tak wspaniałą publikacją jak Bestiariusz
słowiański od wydawnictwa Bosz. Mam nadzieję, że się nie rozczaruję, bo
obowiązkowo ten tytuł zaraz po premierze musi trafić w moje ręce.
Crooked Kingdom – Leigh Bardugo, wyd. MAG (29.03)
Cesarz ośmiu wysp – Lian Hearn, wyd. MAG (29.03)
Tytuł, na który czekam z
niecierpliwością. Uwielbiam sagę rodu Otori tej autorki i wiem, że na tej
pozycji się nie zawiodę. A do tego ta przepiękna okładka w wykonaniu Dark
Crayon (tak, wszystkie zawsze będą dla mnie przepiękne). Wydawnictwo Mag nie
chwali się jeszcze opisem w zapowiedziach, więc tłumaczę co nieco od FSG
Originals:
„Ambitny dygnitarz wojskowy
pozostawia siostrzeńca śmierci i przejmuje jego ziemie.
Uparty ojciec zmusza młodszego syna, by oddał swą żonę
starszemu bratu.
Tajemnicza kobieta szuka pięciu ojców dla swoich dzieci.
Potężny kapłan miesza się w kwestię dziedziczenia Lotosowego Tronu.
Oto nici zawiłego kilimu, w którym prawa przeznaczenia rozgrywają się na tle dzikiego lasu, wytwornego dworu i brutalnego pola bitwy.”
Tajemnicza kobieta szuka pięciu ojców dla swoich dzieci.
Potężny kapłan miesza się w kwestię dziedziczenia Lotosowego Tronu.
Oto nici zawiłego kilimu, w którym prawa przeznaczenia rozgrywają się na tle dzikiego lasu, wytwornego dworu i brutalnego pola bitwy.”
The Song
Rusing / Pieśń jutra – Samantha Shannon, wyd. SQN
Jedna z najlepszych serii young adult na polskim rynku.
Jedynym jej mankamentem jest to, że autorka tak wolno pisze kolejne tytuły.
Jest to sztandarowy przykład na to, że young adult nie określa wieku
czytelnika, a jedynie wiek bohatera. Paige Mahoney mogłaby mieć 30 lat i nie
wpłynęłoby to w żaden sposób na tę wspaniałą i trochę przerażającą historię.
Kwiecień:
Luna: Wolf moon – Ian Mcdonald, wyd. MAG (28.04)
Królowa Tearlingu tom 3 – Erika Johansen, wyd. GALERIA
KSIĄŻKI
Pozostałe:
Powstanie – Ian Tregillis, wyd. SQN (pierwszy kwartał)
Wiatrodziej – Susan Dennard, wyd. SQN
Saga
Księżycowa: Cinder, Scarlet, Cress, Winter – Marissa Meyer, wyd. PAPIEROWY
KSIĘŻYC (co 3 miesiące miał ukazać się jeden tom). Wspaniała, baśniowa seria
science fiction, której pierwszych dwóch tomów mogliśmy zakosztować dzięki
wydawnictwu Egmont. Oczywiście nie mogłam czekać w nieskończoność, więc dawno
jestem po lekturze wszystkich czterech części, ale czekam na to wydanie. Ach,
jakby tak powstał jakiś pakiet wszystkich części w pięknym pudełku…
Podwieczność tom 3 – Brodi Ashton
Czerwona królowa tom 3 – Victoria Aveyard, wyd. MOONDRIVE
Spekulacje:
24 lutego Haruki Murakami wydaje w Japonii swoją najnowszą
powieść. Liczę na wydawnictwo Muza i trzymam kciuki żeby i u nas pojawiła się w
tym roku.
Illuminae –
Jay Kristoff Amie Kaufman
Fobos tom 2
– Victor Dixen
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz